Bodies that Paint, Spaces that Feel
DOI:
https://doi.org/10.21814/rlec.6549Keywords:
architecture of the senses, mural painting, graffiti, affectsAbstract
This article investigates the sensory and affective experiences of students in the Architecture and Urbanism programme at the Instituto Federal de Sergipe — Lagarto campus — during the collective painting of a mural in an academic space. Drawing on the theoretical framework of Juhani Pallasmaa, Maurice Merleau-Ponty, Baruch Spinoza, and other authors in phenomenology and the philosophy of embodiment, a qualitative methodological approach is adopted, combined with content analysis, as proposed by Laurence Bardin, for critical observation of the collected data. The study examined spontaneous written accounts produced by students, in which they described their impressions, sensations, and reflections following the practical activity. The objective was to identify core meanings related to emotions, bodily sensations, and the symbolic appropriation of lived space. The results reveal that the aesthetic experience fostered intense multisensory encounters, a re-signification of the institutional space, and the strengthening of affective and social bonds among participants. The choice of colours, the use of the moving body, and the collective engagement with the pictorial practice generated a learning environment that brought together artistic expression, theoretical reflection, affectivity, and personal development. Thus, it is argued that architecture should be understood as a sensitive field of lived and shared experiences, and that pedagogical practices involving art and embodiment can decisively contribute to the ethical, perceptual, critical, and sensitive formation of future architects.
Downloads
References
Bachelard, G. (1993). A poética do espaço (4.ª ed., A. P. Danesi, Trad.). M. Fontes. (Trabalho original publicado em 1957)
Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo (L. A. Reto & A. Pinheiro, Trads.). Edições 70.
Barros, L. R. M. (2006). A cor no processo criativo: Um estudo sobre a Bauhaus e a teoria de Goethe (4ª. ed.). Senac São Paulo.
Cavalcante, S., & Elali, G. A. (Eds.). (2017). Temas básicos em psicologia ambiental. Vozes.
Dewey, J. (2010). Arte como experiência (V. Ribeiro, Trad.). Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1934)
Espinoza, B. (2009). Ética (T. Tadeu, Trad.). Martin Fontes. (Trabalho original publicado em 1677)
Farina, M., Perez, C., & Bastos, D. (2011). Psicodinâmica das cores em comunicação (6.ª ed). Blucher.
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa (43ª. ed.). Paz e Terra.
Giovannetti Neto, B. P. (2011). Graffiti: Do subversivo ao consagrado [Tese de doutorado, Universidade de São Paulo]. Biblioteca Digital USP. https://doi.org/10.11606/T.16.2011.tde-11012012-152024
Goethe, J. W. von. (2013). Doutrina das cores (4.ª ed., M. Giannotti, Trad.). Nova Alexandria. (Trabalho original publicado em 1810)
Heller, E. (2013). A psicologia das cores: Como as cores afetam a emoção e a razão (M. L. L. da Silva, Trad.). Gustavo Gili. (Trabalho original publicado em 2000)
Huskinson, L. (2021). Arquitetura e psique: Um estudo psicanalítico de como os edifícios impactam nossas vidas (M. Goldsztajn, Trad.). Perspectiva.
Lakatos, E. M., & Marconi, M. A. (2003). Fundamentos de metodologia científica (5.ª ed.). Atlas. (Trabalho original publicado em 1985)
Merleau-Ponty, M. (1999). Fenomenologia da percepção (C. A. R. de Moura, Trad). Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1945)
Pallasmaa, J. (2011). Os olhos da pele: A arquitetura e os sentidos (A. Salvaterra, Trad.). Bookman. (Trabalho original publicado em 1996)
Tuan, Y.-F. (2015). Espaço e lugar: A perspectiva da experiência (L. de Oliveira, Trad.). Eduel. (Trabalho original publicado em 1977)
Wahba, L. L. (Ed.). (2019). O grafite e a psique de São Paulo: Metáforas da cidade. Blucher.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marcio Santos Lima, Makson Silva Alves

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors own the copyright, providing the journal with the right of first publication. The work is licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional License.