Primary School Textbooks under the Estado Novo: Cultural and Visual Representations and Ideological Messages

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/rlec.6368

Keywords:

Estado Novo, school textbooks, cultural representations, ideology, propaganda

Abstract

This article analyses the cultural representations present in primary school textbooks during the Estado Novo regime in Portugal. It explores how education was used as an ideological tool to instil social values and reinforce the authoritarian governance of the time. Through an analysis of the content and structure of school textbooks, the study identifies key themes such as nationalism, moral discipline and the promotion of traditional roles. The research adopts a qualitative and historical approach, focusing on the relationship between education and propaganda to uncover the subtle mechanisms by which the regime influenced the minds of young people. The results highlight the crucial role of school textbooks as cultural tools for shaping minds and maintaining social control in the context of an authoritarian State.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josué Duarte, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Vila Real, Portugal

Josué Duarte has a degree in Graphic Design from the Polytechnic Institute of Cávado and Ave and a master's degree in Fashion Communication Design from the University of Minho. He is currently pursuing a PhD in Cultural Sciences at the University of Trás-os-Montes and Alto Douro. In addition to his academic activity as a lecturer in Visual and Technological Education, he is the author of Vestidos para obedecer (Dresses to obey, Clube de Autores). He has exhibited his abstract paintings in various exhibitions in the north of Portugal.

Marta Barreira, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Vila Real, Portugal

Marta Barreira has a degree in Sociocultural Management and has developed a strong interest in cultural and social dynamics throughout her career. With a solid academic background, she completed a master's degree in Management, where she deepened her knowledge of organisational strategies and project development. She is currently pursuing a PhD in Cultural Sciences, where she researches topics related to cultural policies, identity and heritage. Professionally, she holds the position of senior technician at the Office for Applications and Community Funds of the Municipality of Ribeira de Pena, where she actively contributes to local development.

References

Almeida, A. de J. (2011). A escola primária ao serviço do Estado Novo em Portugal. Cadernos de História da Educação, 10(1), 13–31.

Althusser, L. (2014). On the reproduction of capitalism: Ideology and ideological state apparatuses by Louis Althusser. Verso.

Bardin, L. (2015). Análise de conteúdo (L. A. Reto & A. Pinheiro, Trads.). Edições 70. (Trabalho original publicado em 1977)

Basto, J. I. B. P. L. (2015). A representação de género em manuais escolares do ensino primário do Estado Novo [Dissertação de mestrado, Escola Superior de Artes e Design]. Repositório Comum. http://hdl.handle.net/10400.26/9352

Berger, P. L., & Luckmann, T. (1966). The social construction of reality: A treatise in the sociology of knowledge. Anchor Books.

Chartier, R. (1985). A história cultural: Entre práticas e representações (M. M. Galhardo, Trad.). Genérico.

Chartier, R. (2015). A ordem dos livros (D. M. Priore, Trad.). Vega.

Cruz, M. B. (1997). As negociações da Concordata e do Acordo Missionário de 1940. Análise Social, 32(143/144), 815–845. https://www.jstor.org/stable/41011290

Cruz, M. B. (1998). A igreja e o Estado Novo. Bizâncio.

Decreto-Lei n.o 22.369, de 30 de março de 1933. Diário do Govêrno n.º 73/1933, Série I de 1933-03-30. https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/decreto/22369-1933-255980

Diniz, M. A. S. (1994). As fadas não foram à escola: A literatura de expressão oral em manuais escolares do ensino primário (1901-1975). Edições Asa.

Duarte, J. A. O. (2024a). Moda e ideologia política no Estado Novo: Uma análise semiótica do fardamento da Mocidade Portuguesa [Dissertação de mestrado, Universidade do Minho]. RepositóriUM. https://hdl.handle.net/1822/95181

Duarte, J. (2024b). Vestidos para obedecer: A farda da Mocidade Portuguesa e o controle da juventude. Clube de Autores.

Hall, S. (2006). A identidade cultural na pós-modernidade (T. T. da Silva & G. L. Louro, Trads.). DP&A. (Trabalho original publicado em 1992)

Kripka, R. M. L., Scheller, M., & Bonotto, D. de L. (2015). Pesquisa documental na pesquisa qualitativa: Conceitos e caracterização. Revista de Investigaciones UNAD, 14(2), 55–73. https://doi.org/10.22490/25391887.1455

Mesquita, C., Mesquita, E., & Ribeiro, M. do C. (2009). A iconografia nos manuais escolares do Estado Novo. Instituto Politécnico de Bragança; Escola Superior de Educação. http://hdl.handle.net/10198/2557

Mineiro, A. C. (2007). Valores e ensino no Estado Novo – Análise dos livros únicos. Edições Sílabo.

Ministério da Educação Nacional. (1954). O Livro da primeira classe (6.ª ed.). Editora Educação Nacional.

Ministério da Educação Nacional. (1958a). O Livro da segunda classe (6.ª ed.). Editora Educação Nacional.

Ministério da Educação Nacional. (1958b). Livro de leitura da 3.ª classe (4.ª ed.). Editora Educação Nacional.

Ministério da Educação Nacional. (1970). Livro de leitura para a 4.ª classe. Editora Educação Nacional.

Moscovici, S. (1988). Notes towards a description of social representations. European Journal of Social Psychology, 18(3), 211–250. https://doi.org/10.1002/ejsp.2420180303

Neto, A. C. C. (2015). Os manuais do ensino primário elementar e a inculcação dos valores do Estado Novo [Dissertação de mestrado, Universidade NOVA de Lisboa]. Repositório da Universidade NOVA. http://hdl.handle.net/10362/15980

Panofsky, E. (2016). Significado nas artes visuais (3.ª ed., M. C. F. Kneese & J. Guinsburg, Trads.). Perspectiva. (Trabalho original publicado em 1939)

Pinto, O. M. P. R. M. (2014). Educação e ideologia Portugal, pátria de heróis: A figura histórica em contexto educativo (1926-1974) [Tese de doutoramento, Universidade NOVA de Lisboa]. Repositório da Universidade NOVA. http://hdl.handle.net/10362/11910

Rosas, F. (2013). Salazar e o poder. A arte de saber durar. Tinta da China.

Serra, F. M. (2005). A imagem nos manuais do ensino primário do Estado Novo. Cultura, Revista de História e Teoria das Ideias, 21, p. 151–176. https://doi.org/10.4000/cultura.3123

Serrão, V. M. B. (2018). O ensino durante o Estado Novo em Portugal: O papel do professor [Tese de doutoramento, Universidade de Lisboa]. Repositório da Universidade de Lisboa. http://hdl.handle.net/10451/36386

Sousa, I. M. R. (2019). Educação feminina no Estado Novo (1938-1949): Impacto na imprensa periódica [Dissertação de mestrado, Universidade do Porto]. Repositório Aberto da Universidade do Porto. https://hdl.handle.net/10216/122635

Storey, J. (2015). Cultural theory and popular culture: An introduction (7.ª ed.). Routledge

Thompson, J. B. (1991). Ideology and modern culture: Critical social theory in the era of mass communication. Polity.

Torgal, L. R. (2009). Estados novos, Estado Novo (Vol. I e II). Imprensa de Ciências Sociais.

Published

2025-06-11

How to Cite

Duarte, J., & Barreira, M. (2025). Primary School Textbooks under the Estado Novo: Cultural and Visual Representations and Ideological Messages. Lusophone Journal of Cultural Studies, 12(1), e025005. https://doi.org/10.21814/rlec.6368