“Where’s the Museum?” Reflections on the Impact of the Pandemic on Cultural Spaces and Deaf Museum Educators
DOI:
https://doi.org/10.21814/rlec.3679Keywords:
deaf educators, museums, COVID-19, social isolation, virtual spaceAbstract
We live in a historical context marked by social and educational changes. In this new social scenario, it is increasingly necessary to work on issues that concern the inclusion of marginalized groups. For years deaf people have organized themselves through associations and institutions with different purposes. The diversification in the way deaf groups organize themselves has gained new dimensions in recent years, and, currently, museums and other cultural spaces are places this community has claimed. The number of deaf educators in museums and visits mediated in sign language increases. With this, new strategies are designed for an effective mediation for the deaf public and, mainly, to enable the effective participation of deaf children in cultural spaces to demonstrate the importance of including artistic education in elementary and high schools for deaf children/teenagers. However, the COVID-19 pandemic has impacted these developments by closing museums and other cultural spaces during the period of social isolation. This article aims to investigate how the pandemic generated changes in the dynamics of cultural spaces, especially in the case of Brazil, and how new virtual actions mobilized deaf museum educators.
Downloads
References
Aidar, G. (2003). Arte e cultura, inclusão e cidadania. In C. M. Oka (Ed.), Seminário inclusão da pessoa com deficiência visual: Uma ação compartilhada (pp. 1–14). Laramara – Associação Brasileira de Assistência ao Deficiente Visual.
Alvarenga, D., & Silveira, D. (2021, 11 de fevereiro). Setor de turismo despenca 36,7% em 2020, diz IBGE. G1. https://g1.globo.com/turismo-e-viagem/noticia/2021/02/11/setor-de-turismo-despenca-367percent-em-2020-diz-ibge.ghtml
Aniceto, D. S., Jr. (2019). Teatro no corpo: Drama e arte verbal nas performances de surdos na língua brasileira de sinais [Dissertação de mestrado, Universal Federal de Roraima]. Repositório Institucional UFRR. http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/446
Balbi, C. (2020, 10 de abril). MAM do Rio demite dez empregados em meio à pandemia do coronavírus. Folha de S. Paulo. https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2020/04/mam-do-rio-demite-dez-empregados-em-meio-a-pandemia-do-coronavirus.shtml
Beiguelman, G. (2020, 17 de abril). Atropelados pela pandemia, museus rastejam na internet. Folha de S. Paulo. https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2020/04/atropelados-pela-pandemia-museus-rastejam-na-idade-da-pedra-da-internet.shtml
Bourdieu, P., & Darbel, A. (2007). O amor pela arte: Os museus de arte na Europa e seu público (G. J. de F. Teixeira, Trad.; 2.ª ed.). Zouk. (Trabalho original publicado em 1966)
Burke, P. (2003). Uma história social do conhecimento: De Gutemberg a Diderot (P. Dentzien, Trad.). Jorge Zahar Editor. (Trabalho original publicado em 2000)
Centro Cultural Light. (2022, 17 de janeiro). ODS em pauta | Conheça os objetivos de desenvolvimento sustentável e a Agenda 2030! [Playlist]. YouTube. https://www.youtube.com/playlist?list=PLS9QC5xZO8S7gQLIc2y9HJ172AZa8nYj0
Chagas, M., & Santos, M. S. (2007). A linguagem de poder dos museus. In R. Abreu, M. Chagas, & M. S. Santos (Eds.), Museus, coleções e patrimônios: Narrativas polifônicas (pp. 12–19). Editora Garamond; Ministério da Cultura.
Chagas, M., & Storino, C. (2012). O desafio da acessibilidade aos museus. In R. Cohen, C. Duarte, & A. Brasileiro (Eds.), Acessibilidade a museus: Cadernos museológicos (Vol. 2, pp. V–XVII). Instituto Brasileiro de Museus.
Com foco em acessibilidade, MAM São Paulo promove lives em libras. (2020, 14 de abril). Revista Museu. https://www.revistamuseu.com.br/site/br/noticias/nacionais/8274-14-04-2020-com-foco-em-acessibilidade-mam-sao-paulo-promove-lives-em-libras.html
Coutinho, F. M., Gehal, Y. F., Marvão, M. C. R., Nogueira, T. L. P., Mota, A. C. C., Lucena, C. C. C., Silva Júnior, W. F., Reis, L. C., & Vallinoto, I. M. V. (2021). Análise epidemiológica comparativa entre as pandemias causadas pelos vírus Influenza A(H1N1)pdm09 e SARS-CoV-2 no estado do Pará, Brasil. Revista Pan-Amazônica de Saúde, 12, 1–11. https://doi.org/10.5123/s2176-6223202100862 DOI: https://doi.org/10.5123/S2176-6223202100862
Covid-19: Fechados, museus europeus buscam novos públicos na internet. (2020, 9 de abril). RFI. https://www.rfi.fr/br/geral/20200409-covid-19-fechados-museus-europeus-buscam-novos-p%C3%BAblicos-na-internet
Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005 (2005). http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Decreto/D5626.htm
Dragão do Mar. (2020, 1 de julho). Live - Narrativas sobre acessibilidade a museus [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=O03nidVk0tA&ab_channel=Drag%C3%A3odoMar
Firjan. (2021, 5 de maio). Atividade econômica brasileira tem queda de 6,7% em 12 meses de pandemia. https://www.firjan.com.br/noticias/atividade-economica-brasileira-tem-queda-de-6-7-em-12-meses-de-pandemia-aponta-firjan-1.htm
Fontoura, R. (2020, 11 de junho). Colares que bipam e bastões coloridos e o novo normal nos museus. ANESP. http://anesp.org.br/todas-as-noticias/2020/6/11/colares-que-bipam-e-bastes-coloridos-e-o-novo-normal-nos-museus
Gandra, A. (2020, 6 de fevereiro). Parque Nacional da Tijuca recebe quase 3 milhões de turistas em 2019. Agência Brasil. https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2020-02/parque-nacional-da-tijuca-recebe-quase-3-milhoes-de-turistas-em-2019
García, F. (2020, 3 de abril). La web del Prado alcanza los dos millones de visitas virtuales durante el confinamiento. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/cultura/20200403/48283638973/museo-prado-visitas-web-redes-sociales-confinamiento-coronavirus.html
Garcia, M. I. S. (2011). Movimento social dos surdos: Interseções, atravessamentos e implicações [Tese de doutoramento, Universidade Federal do Rio de Janeiro].
Garcia, M. I. S. (2017). Eplibras: A experiência de um projeto bilíngue de preparação de alunos surdos para o exame nacional do ensino médio. Revista de Educação PUC-Campinas, 22(3), 405–423. https://doi.org/10.24220/2318-0870v22n3a3833 DOI: https://doi.org/10.24220/2318-0870v22n3a3833
Glette, G. (2020, 18 de março). Já é possível visitar 2500 museus do mundo todo sem sair de casa. Hypeness. https://hypeness.com.br/2020/03/ja-e-possivel-visitar-2500-museus-do-mundo-todo-sem-sair-de-casa/ DOI: https://doi.org/10.18616/nrm03
Gobbi, N. (2020, 9 de abril). Artistas e museus já começam a retratar a vida em tempos de pandemia e isolamento. O Globo. https://oglobo.globo.com/cultura/artistas-museus-ja-comecam-retratar-vida-em-tempos-de-pandemia-isolamento-24357891
Gurgel, G. (2017, 27 de janeiro). Museus estão entre os atrativos turísticos mais visitados no Brasil. Ministério do Turismo. http://antigo.turismo.gov.br/%C3%BAltimas-not%C3%ADcias/7464-museus-est%C3%A3o-entre-os-atrativos-tur%C3%ADsticos-mais-visitados-no-brasil-3.html
Ibermuseus. (2020). Museum definition. http://www.ibermuseos.org/wp-content/uploads/2020/07/informecovid-vf.pdf
International Council of Museums. (2019). O que os museus necessitam em tempos de distanciamento físico: resultados da pesquisa sobre o impacto do covid-19 nos museus ibero-americanos. https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/
International Council of Museums. (2020a, 12 de março). Como comunicarse (¡e interactuar!) a distancia con su público. https://icom.museum/es/news/como-comunicarse-e-interactuar-a-distancia-con-su-publico/
International Council of Museums. (2020b, 2 de abril). Statement on the necessity for relief funds for museums during the covid-19 crisis. https://icom.museum/en/news/statement-on-the-necessity-for-relief-funds-for-museums-during-the-covid-19-crisis/
International Council of Museums. (2020c, 13 de abril). Museums will move on: Message from ICOM president Suay Aksoy. https://icom.museum/en/news/museums-will-move-on-message-from-icom-president-suay-aksoy/
International Council of Museums Brasil. (2020). Dados para navegar em meio às incertezas: Parte I - Resultados da pesquisa com profissionais de museus. Tomara! Educação e Cultura. http://www.icom.org.br/wp-content/uploads/2020/11/20201119_Tomara_ICOM_Ciclo1_FINAL.pdf
Ladd, P. (2013). Em busca da surdidade I: Colonização dos surdos (M. Martini, Trad.). Surd’Universo. (Trabalho original publicado em 2003)
Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002 (2002). http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm
Lei nº 12.319, de 1º de setembro de 2010 (2010). http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12319.htm
Mairesse, F. (2012). O museu inclusivo e a museologia mundializada. In T. Scheiner, M. Granato, M. A. Reis, & G. Ambrocy (Eds.), Documento de trabalho do 21º Encontro Regional Icofom LAM: Termos e conceitos da museologia: Museu inclusivo, interculturalidade e patrimônio integral (pp. 35–52). Museu de Astronomia e Ciências Afins; Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro.
Meira, M. R., & Silva, U. R. (2013). Cultura visual, ensino da arte e cotidiano: Hibridismos e paradoxos. Visualidades, 11(2), 37–57. https://doi.org/10.5216/vis.v11i2.30684 DOI: https://doi.org/10.5216/vis.v11i2.30684
Museu da Vida / Fiocruz. (2020, 23 de julho). Live - Educação em museus e comunidade surda [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=95WkvN1Cobk&ab_channel=MuseudaVida%2FFiocruz
Museu de Arte Moderna. (2019). Corposinalizante. https://mam.org.br/curso/corposinalizante/
Oi Futuro. (2021, 28 de setembro). Papo de futuro - Como podemos promover estratégias de sucesso escolar através da arte e da cultura? [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=hmrVi6YnXuE&ab_channel=OiFuturo
Oliveira, M. (2015). Cultura e inclusão na educação em museus: Processos de formação em mediação para educadores surdos [Dissertação de mestrado, Universidade de São Paulo]. Biblioteca Digital USP. https://doi.org/10.11606/D.103.2015.tde-12112015-165232 DOI: https://doi.org/10.11606/D.103.2015.tde-12112015-165232
Pogrebin, R. (2020, 20 de março). Coronavírus: Metropolitan prevê prejuízo de 100 milhões de dólares. Estadão. https://cultura.estadao.com.br/noticias/artes,coronavirus-metropolitan-preve-prejuizo-de-100-milhoes-de-dolares,70003241974
Racy, S. (2020, 12 de abril). Museus multiplicam acessos virtuais, com pandemia da covid-19. Estadão. https://cultura.estadao.com.br/blogs/direto-da-fonte/museus-multiplicam-acessos-virtuais-com-a-pandemia-da-covid-19/
Rodrigues, K. (2021, 27 de agosto). Busca por mais inclusão tem novos protagonistas no Museu da Vida. Casa de Oswaldo Cruz. http://www.coc.fiocruz.br/index.php/pt/todas-as-noticias/2023-busca-por-mais-inclusao-tem-novos-protagonistas-no-museu-da-vida.html
Roque, M. I. (2020, 16 de abril). Covid 19: Ponto de viragem para o museu do futuro? A.muse.arte. https://amusearte.hypotheses.org/6462
Sarraf, V. P. (2013). A comunicação dos sentidos nos espaços culturais brasileiros: Estratégias de mediações e acessibilidade para as pessoas com suas diferenças [Tese de doutoramento, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo]. Repositório de Teses e Dissertações dos Programas de Pós-Graduação da PUC-SP. https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/4518
Silveira, A. J. T. (2005). A medicina e a influenza espanhola de 1918. Tempo, (19), 91–105. https://doi.org/10.1590/S1413-77042005000200007 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-77042005000200007
Sistema Estadual de Museus de São Paulo. (2021, 29 de abril). Museu do Amanhã lança Museu em Libras com a temática coronavírus. https://www.sisemsp.org.br/museu-do-amanha-lanca-museu-em-libras-com-a-tematica-coronavirus/
Soares, M. H. A., Pereira, J. A., Paterno, U., & Vinas, A. C. E. (2013). A inclusão do surdo nos espaços culturais turísticos de Florianópolis. Revista Virtual de Cultura Surda, (11), 1–17. https://editora-arara-azul.com.br/site/admin/ckfinder/userfiles/files/8)%20Paterno%20%26%20Cia%20REVISTA%2011.pdf
Strobel, K. L. (2008a). As imagens do outro sobre a cultura surda. Editora ufsc.
Strobel, K. L. (2008b). Surdos: Vestígios culturais não registrados na história [Tese de doutoramento, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório Institucional UFSC. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/91978
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2020, 5 de abril). Turning the threat of covid-19 into an opportunity for greater support to documentary heritage. https://en.unesco.org/news/turning-threat-covid-19-opportunity-greater-support-documentary-heritage
Universidade Federal de Minas Gerais. (s.d.). Sábado, às 10h: Comunicação com surdos em museus é tema de oficina. https://ufmg.br/comunicacao/eventos/sabado-as-10h-comunicacao-com-surdos-em-museus-e-tema-de-oficina
Uzeda, H. C. (2015). As novas tecnologias nas exposições museológicas: Objetos reais e a concorrência digital [Apresentação em conferência]. XVII Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, Salvador, Brasil. http://hdl.handle.net/123456789/3467
Uzeda, H. C. (2018). O espaço nas exposições museológicas: Atualizando percepções e significações. Museologia e Patrimônio, 11(1), 59–80. http://revistamuseologiaepatrimonio.mast.br/index.php/ppgpmus/article/view/685
Vieira, M. (2014, 30 de agosto). Leonardo Castilho, arte-educador: “Em São Paulo há visitas guiada para surdos em cinco museus”. O Globo. https://oglobo.globo.com/sociedade/conte-algo-que-nao-sei/leonardo-castilho-arte-educador-em-sao-paulo-ha-visitas-guiadas-para-surdos-em-cinco-museus-13797376
Zanellato, D. (2016). Ensino de arte, educação de surdos e museus: Interconexões possíveis [Dissertação de mestrado, Universidade de São Paulo]. Biblioteca Digital USP. https://doi.org/10.11606/D.48.2017.tde-29112016-130436 DOI: https://doi.org/10.11606/D.48.2017.tde-29112016-130436
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Maria Izabel dos Santos Garcia, Rebeca Garcia Cabral, Bruno Ramos da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors own the copyright, providing the journal with the right of first publication. The work is licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional License.