Teaching and Learning with Clay: Stories From an Educator’s Journey
DOI:
https://doi.org/10.21814/rlec.6567Keywords:
ceramics, education, traditional knowledge, autonomyAbstract
“Teaching and Learning with Clay” is an autobiographical essay that traces my trajectory as an educator and ceramist, reflecting on formative processes in ceramics while observing the practices and knowledge of traditional communities. This text offers a critical reflection on access to ceramic practice in Brazil, considering the differences between practices developed in urban centres and those proposed by communities that have historically produced this medium as a form of livelihood and resistance. To interrogate this field of teaching and learning through the sharing and collective construction of knowledge, I engage in dialogue with Paulo Freire, bell hooks, Muniz Sodré, Nego Bispo, and other theorists to subvert the colonial logics that structure both the fields of art and education. The fire arts, through clay and ceramic production, can serve as a site of confluence, carrying the cosmological memories of diverse peoples. Stories of class sessions, courses, and workshops emerge as a shared spark of methodological guidance, aiming to inspire and encourage other educators who, like me, seek pathways in the present through the observation of ancestrality and practices. Clay constitutes a mythical, collective, and historical materiality.
Downloads
References
Bandeira, D. R., Iarsen, N., Oliveira, D. R, Riedi, P. D., & Terranova, I. (2024). Um barro lançado ao futuro: Laboratório de cerâmica futuro ancestral. Ed. das Autoras.
Bispo dos Santos, A. (2018). Somos da terra. PISEAGRAMA, (12), p. 44–51.
Descola, P. (2016). Outras naturezas, outras culturas (C. Ciscato, Trad.). Editora 34.
Freire, P. (2016). Pedagogia do oprimido (62.ª ed.). Paz e Terra. (Trabalho original publicado em 1968)
Freire, P. (2014). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa (25.ª ed.). Paz e Terra. (Trabalho original publicado em 1996)
Freire. P. (2013). Pedagogia da esperança: Um reencontro com a pedagogia do oprimido. Paz e Terra. (Trabalho original publicado em 1996)
Gonzalez, L. (1988). A categoria político-cultural de amefricanidade. Tempo Brasileiro, (92/93), 69–82.
hooks, b. (2021). Ensinando comunidade: Uma pedagogia da esperança (K. Cardoso, Trad.). Elefante. (Trabalho original publicado em 2003)
hooks, b. (2013). Ensinando a transgredir: A educação como prática da liberdade (M. B. Cipolla, Trad.). Wmf Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1994)
Martins, L. M. (2021). Performance do tempo espiralar: Poéticas do corpo-tela. Cobogó.
Paes, D. S. A. (2022). Vovó barro (ko’ko Non): Cerâmica Macuxi em terras de Makunaimî – Roraima [Tese de doutorado, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho]. Repositório Institucional da Unesp. http://hdl.handle.net/11449/238112
Prado, D., Carnevalli, F., & Moulin, G. (Eds.). (2024). Barro — Caderno-ensaio 1. Instituto Tomie Ohtake.
Rufino, L. (2021). Vence-demanda: Educação e descolonização. Mórula.
Silva, M. A. A. da. (2023). Cerâmica e as artes do povo no Brasil. Revista Noctua, II(8), p. 23–35. http://dx.doi.org/10.26892/noctua.v2i8p23-35
Silva, M. A. A. da. (2019). O encontro dos rios: A Associação de Cerâmica da Barra (BA) no contexto da arte popular [Dissertação de mestrado, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho]. Repositório Institucional da Unesp. http://hdl.handle.net/11449/183212
Silva, M. A. A. da. (2017). O tempo é um só: Procedimentos de investigação na cerâmica e na arte popular [Trabalho de conclusão de curso, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho]. Repositório Institucional da Unesp. http://hdl.handle.net/11449/203957
Silva, M. A. A. da. (2015). Cultura local na arte/educação: A oficina artesanal da cerâmica saramenha [Trabalho de conclusão de curso, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho].
Sodré, M. (2012). Reinventando a educação: Diversidade, descolonização e redes. Vozes.
Xakriabá, C. (2020). Amansar o giz. PISEAGRAMA, (14), p. 110–117.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mariana de Araujo Alves da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors own the copyright, providing the journal with the right of first publication. The work is licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional License.


