Participatory Artistic Literacy: A Proposal for Rethinking the Relationship Between People and Culture
DOI:
https://doi.org/10.21814/rlec.6527Keywords:
audience development, cultural policy, cultural democracy , participatory artistic literacy, National Plan for the ArtsAbstract
Following a period in which the model of the democratisation of culture was the dominant framework guiding cultural policy in democratic Portugal, the model of cultural democracy has begun to emerge in certain political discourses and documents — such as the Porto Santo Charter — under the influence of the political instrument known as the National Plan for the Arts (Plano Nacional das Artes, PNA), developed by the Ministries of Culture and Education. This text presents both models, drawing on Pierre Bourdieu’s theory of the cultural field and João Teixeira Lopes’s proposal for cultural democracy. It provides a qualitative analysis that also considers data from the 2020 survey on the cultural practices of the Portuguese population. Arguing that public policy should aim not only to develop audiences but to create opportunities for the population as a whole to engage with diverse artistic and cultural practices and expressions — thus fulfilling the ambition of cultural democracy — the text introduces the conceptual proposal of “participatory artistic literacy” as a means of exploring the relationship between people and culture. It further argues that participatory artistic literacy can be initially applied in educational settings (drawing, for instance, on practices developed within the scope of the National Arts Plan), in line with the principles of cultural democracy.
Downloads
References
Becker, H. S. (2010). Mundos da arte (L. S. Payo, Trad.). Livros Horizonte. (Trabalho original publicado em 1982)
Borges, V. (2022). Ecletismo ou distinção? Cinema, espetáculos ao vivo, festivais e festas locais. In M. L. Antunes, P. Magalhães, & J. M. Pais (Eds.), Práticas culturais dos portugueses (pp. 235–284). Imprensa de Ciências Sociais.
Bourdieu, P. (2010). A distinção. Uma crítica social da faculdade de juízo (P. E. Duarte, Trad.). Edições 70. (Trabalho original publicado em 1979)
Bourdieu, P. (2021). O poder simbólico (F. Tomaz, Trad.). Edições 70. (Trabalho original publicado em 1989)
Cameira, E. (2022). A leitura e a frequência de bibliotecas e arquivos no arranque dos anos 20 do século XXI. In J. M. Pais, P. Magalhães, & M. L. Antunes (Eds.), Práticas culturais dos portugueses (pp. 143–196). Imprensa de Ciências Sociais.
Cultura Portugal. (2021, 10 de maio). Carta do Porto Santo. Retirado em 8 de julho de 2025, de https://www.culturaportugal.gov.pt/pt/saber/2021/05/carta-do-porto-santo
Catanho, C. (2020). Bookstagram: Uma nova forma de cativar leitores: Os casos dos Estados Unidos da América e Portugal [Dissertação de mestrado, Universidade de Lisboa]. Repositório da Universidade de Lisboa. http://hdl.handle.net/10451/44139
Coulangeon, P. (2005). Social stratification of musical tastes: Questioning the cultural legitimacy model. Revue Française de Sociologie, 46, 123–154. https://www.jstor.org/stable/25130400
Coulangeon, P. (2015). Social mobility and musical tastes: A reappraisal of the social meaning of taste eclecticism. Poetics, 51, 54–68. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2015.05.002
Coulangeon, P., & Roharik, I. (2005). Testing the ‘omnivore/univore’ hypothesis in a cross-national perspective. On the social meaning of eclecticism in musical tastes in eight European countries. In The Summer meeting of the ISA RC28, UCLA (pp. 1–28). https://sciencespo.hal.science/hal-01053502v1
Cruz, H. (2021). Práticas artísticas. Participação e política. Edições Colibri.
Goldbard, A., & Matarasso, F. (2021). Ética e arte participativa. Fundação Calouste Gulbenkian.
Gomes, R. T. (2022). Participação artística e capitais culturais. In J. M. Pais, P. Magalhães, & M. L. Antunes (Eds.), Práticas culturais dos portugueses (pp. 285–310). Imprensa de Ciências Sociais.
Gradíssimo, A. & Caetano, A. P. (2010). A obra de arte como um caminho para uma literacia artística no currículo de EVT. In M. Oliveira & S. Milheiro (Eds.), As artes na educação - Contextos de aprendizagem promotores da criatividade (pp. 67–78). Folheto Edições e Design.
Eco, U. (2021). A definição da arte. (J. M. Ferreira, Trad.). Edições 70. (Trabalho original publicado em 1972)
Harvey, D. (2008). O neoliberalismo – História e implicações (A. Sobral & M. S. Gonçalves, Trads.). Ed. Loyola. (Trabalho original publicado em 2005)
Lahire, B. (2002). O homem plural. Os determinantes da ação (J. A. Clasen, Trad.). Editora Vozes. (Trabalho original publicado em 1998)
Lahire, B. (2006). A cultura dos indivíduos (F. Murad, Trad.). Artmed Editora. (Trabalho original publicado em 2004)
Lipovetsky, G. & Serroy, J. (2010). A cultura-mundo. Resposta a uma sociedade desorientada (V. Silva, Trad.). Edições 70. (Trabalho original publicado em 2008)
Llosa, M. V. (2017). A civilização do espetáculo. Quetzal Editores.
Lopes, J. T. (2007). Da democratização à democracia cultural: Uma reflexão sobre políticas culturais e espaço público. Profedições.
Magalhães, P., & Silva, J. R. (2022). Aspetos metodológicos e sociografia dos inquiridos. In J. M. Pais, P. Magalhães, & M. L. Antunes (Eds.), Práticas culturais dos portugueses (pp. 47–54). Imprensa de Ciências Sociais.
Marques, F. P. (2014). Cultura e política(s). Âncora Editora.
Marques, M. S. (2015). Críticas ao modelo hierarquizado de cultura: Por um projeto de democracia cultural para as políticas culturais públicas. Revista de Estudios Sociales, 1(53), 43–51. http://dx.doi.org/10.7440/res53.2015.03
Martel, F. (2010). Cultura mainstream. Cómo hacen los fenómenos de masas. Taurus.
Matarasso, F. (2019). Uma arte irrequieta: Reflexões sobre o triunfo e importância da prática participativa. Fundação Calouste Gulbenkian.
Neves, J. S., Lima, M. J., Santos, J., Macedo, S. C., Martins, A., Pratas, S., Pereira, J., & Nunes, N. (2023), Democracia cultural e políticas públicas: O papel do associativismo popular. Análise Associativa, (10), 14–42. http://hdl.handle.net/10071/32640
Nussbaum, M. C. (2019). Sem fins lucrativos. Porque precisa a democracia das humanidades (H. Barros, Trad.). Edições 70. (Trabalho original publicado em 2010)
O’Brien, D. & Ianni, L. (2022). New forms of distinction: How contemporary cultural elites understand ‘good’ taste. The Sociological Review, 71(1), 201–220. https://doi.org/10.1177/00380261221128144
Pais, J. M., Magalhães, P., & Antunes, M. L. (Eds.). (2022). Práticas culturais dos portugueses. Imprensa de Ciências Sociais.
Pais, J. M. (2022). Práticas culturais e clivagens sociais. Práticas culturais dos portugueses. In J. M. Pais, P. Magalhães, & M. L. Antunes (Eds.), Práticas culturais dos portugueses (pp. 311–351). Imprensa de Ciências Sociais.
Resolução do Conselho de Ministros n.º 42/2019, de 21 de fevereiro. (2019). Diário da República n.º 37/2019, Série I, 1390–1393. https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/resolucao-conselho-ministros/42-2019-119975746
Sá, N. R. C. (2024). Tendências de consumo literário: O papel do booktok na promoção da efetividade da leitura entre os jovens [Dissertação de mestrado, Universidade do Minho]. RepositóriUM. https://hdl.handle.net/1822/94481
Santos, M. L. L. (Ed.). (1998). As políticas culturais em Portugal. Relatório nacional: programa europeu de avaliação das políticas culturais nacionais. Observatório das Atividades Culturais.
Vargas, C. (2022). Governação da cultura. Edições Humus.
Villarroya, A. A. (2010). Cultura mediada, diversidade e estratificação social: Para uma sociologia das práticas culturais em Espanha. In M. L. L. Santos & J. M. Pais (Eds.), Novos trilhos culturais. Práticas e políticas (pp. 193–215). Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa.
Xavier, J. B. (2016). A cultura na vida de todos os dias. Porto Editora.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cátia Cardoso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors own the copyright, providing the journal with the right of first publication. The work is licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional License.