Situated Learning, Praxis, and the Understanding of Biological Invasions From Sun Coral Collectors on the Brazilian Coast
DOI:
https://doi.org/10.21814/rlec.3998Keywords:
biological invasion, awareness, non-formal education, social practiceAbstract
We investigated the management of biological invaders as a socio-scientific practice from situated learning and dialogues with the Vila do Abraão local community in Rio de Janeiro, Brazil, while aiming to amplify the learning processes on this theme. Historical-dialectical materialism was used as a theoretical-methodological perspective. When considering the learning process through social practice, we seek contributions from the philosophy of praxis and Paulo Freire, so the management participants constructed the concept of biological invasions and their meanings. The Marxist contributions of praxis and Paulo Freire were necessary for the theoretical synthesis of this work, pointing to the potential of the catação (picking; management) practice as a place of exchange between science and society through praxis, awareness, and action on reality.
Downloads
References
Andreola, B. A. (1993). O processo do conhecimento em Paulo Freire. Educação e Realidade, 18(1), 32–45. http://hdl.handle.net/10183/232001
Creed, J. C. (2006). Two invasive alien azooxanthellate corals, Tubastraea coccinea and Tubastraea tagusensis, dominate the native zooxanthellate Mussismilia hispida in Brazil. Coral Reefs, 25(3), 350. https://doi.org/10.1007/s00338-006-0105-x DOI: https://doi.org/10.1007/s00338-006-0105-x
Creed, J. C., Junqueira, A. de O. R., Fleury, B. G., Mantelatto, M. C., & Oigman-Pszczol, S. S. (2017). The Sun-Coral Project: The first social-environmental initiative to manage the biological invasion of Tubastraea spp. in Brazil. Management of Biological Invasions, 8(2), 181–195. https://doi.org/10.3391/mbi.2017.8.2.06 DOI: https://doi.org/10.3391/mbi.2017.8.2.06
Davidov, V. V. (1999). O que é a atividade de estudo. Escola Inicial, (7), 1–9.
De Paula, A. F., Pires, D. O., & Creed, J. C. (2014). Reproductive strategies of two invasive sun corals (Tubastraea spp.) in the southwestern Atlantic. Journal of the Marine Biological Association of the United Kingdom, 94(3), 481–492. https://doi.org/10.1017/S0025315413001446 DOI: https://doi.org/10.1017/S0025315413001446
Freire, P. (1980). Conscientização: Teoria e prática da libertação – Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire (3.ª ed.). Cortez & Moraes.
Freire, P. (1981). Ação cultural para liberdade. Paz e Terra.
Freire, P. (2013). Pedagogia da autonomia. Paz e Terra.
Freire, P. (2018). A pedagogia do oprimido. Paz e Terra.
Gimenes, C. I. (2016). O programa institucional de bolsa de iniciação à docência (PIBID) e a formação de professores de ciências naturais: Possibilidade para a práxis na formação inicial? [Tese de doutoramento, Universidade de São Paulo]. Biblioteca Digital USP. https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-22122016-110603/pt-br.php
Gohn, M. G. (2006). Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: Avaliação de Políticas Públicas Educacionais. 14(50), 27–38. https://doi.org/10.1590/S0104-40362006000100003 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362006000100003
Gohn, M. G. (2014) Educação não formal: Aprendizagens e saberes em processos participativos. Investigar em Educação, 2(1), 35–50. http://pages.ie.uminho.pt/inved/index.php/ie/article/view/4/4
Gramsci, A. (1999). Cadernos do Cárcere (Vol. 1; C. N. Coutinho, Trad.). Civilização Brasileira. (Trabalho original publicado em 1975)
International Union for Conservation of Nature. (2012). Biological invasions: A growing threat to biodiversity, human health and food security. Policy recommendations for the Rio+20 process. IUCN.
IUCN Species Survival Commission. (2000) Guias para La prevención de perdidas de diversidad biológica ocasionadas por espécies exóticas invasoras. IUCN Invasive Species Specialist Group. https://portals.iucn.org/library/node/12678
Konder, L. (2018). O futuro da filosofia da práxis. Expressão Popular.
Lave, J. (1993). The practice of learning. In J. Lave & S. Chaiklyn (Eds.), Understanding of practice: Perspectives on activity and context (pp. 3–32). University of Cambridge Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511625510.002 DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511625510.002
Lave, J. (1996). Teaching, as learning, in practice. Mind, Culture, and Activity, 3(3), 149–164. https://doi.org/10.1207/s15327884mca0303_2 DOI: https://doi.org/10.1207/s15327884mca0303_2
Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355
Leontiev, A. N. (2004). O desenvolvimento do psiquismo. Centauro Editora.
Marx, K. (1980). O capital: Crítica da economia política. Livro 1: O processo de produção do capital (R. Sant’Anna, Trad.). Editora Civilização Brasileira. (Trabalho original publicado em 1890)
Marx, K. (2008). Contribuição à crítica da economia política (F. Fernandes, Trad.). Expressão Popular. (Trabalho original publicado 1859)
Marx, K., & Engels, F. (2009). A ideologia alemã (Á. Pina, Trad.). Expressão Popular. (Trabalho original publicado 1932)
Meireles, M., Souza Pimentel, D. D., & Creed, J. (2015). A educação ambiental no controle da bioinvasão marinha por coral-sol (Tubastraea spp., Anthozoa, Dendrophylliidae) em Angra dos Reis (Rio de Janeiro, Brasil). AmbientalMENTEsustentable, (20), 323–343. http://hdl.handle.net/2183/22207
Netto, J. P. (2011). Introdução ao estudo do método de Marx. Expressão Popular.
Oigman-Pszczol, S., Creed, J., Fleury, B., Mantelatto, M. C., Capel, K. C. C., Meireles, C., Cabral, D., Masi, B., & Junqueira, A. (2017). O controle da invasão do coral-sol no Brasil não é uma causa perdida. Ciência e Cultura, 1(69), 56–59. https://doi.org/10.21800/2317-66602017000100019 DOI: https://doi.org/10.21800/2317-66602017000100019
Vásquez, A. S. (2007). Filosofia da práxis. Expressão Popular.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rafael Vitame Kauano, Alessandra Fernandes Bizerra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors own the copyright, providing the journal with the right of first publication. The work is licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional License.