Inclusive Education in Contemporaneity in the Light of the Critical Theory of Society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/rlec.3528

Keywords:

inclusive education, critical theory of society, cultural formation, disability, education

Abstract

First stated at the end of the last century, the inclusive education proposal had more significant effervescence in the first decade of the current century, as we verified in the scope of the research, studies, and legislative enactments. Nevertheless, the educational process of people with disabilities is precarious in Brazil and worldwide. That is evident both by the unavailability of basic accessibility resources and services and the persistence of beliefs and attitudes that hinder the decent educational inclusion of these people. This article aims to reflect on the educational inclusion of people with disabilities in the contemporary context, taking as a reference the critical theory of society, mainly the studies of Adorno (1970/1995, 1972/2010). It also analyses the need to expand the focus on this issue beyond the specificities of people with disabilities. In parallel, this text points out the need to foster individuals’ formation in the educational environment capable of recognizing the humanity within all and each of us. It is considered that this will only be truly possible when the educational systems assume the commitment to the formation of human values that awaken us to perceive similarities and differences in the other as natural aspects of human diversity that constitute us. This change largely depends on proper formation supported by the individuals’ critical self-reflection and society, concomitantly. Otherwise, we will be increasingly exposed to barbarism, resulting from a pseudo-formation/semi-formation that still prevails in most institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jaciete Barbosa dos Santos, Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaneidade, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, Brazil

Jaciete Barbosa dos Santos holds a PhD in education and contemporaneity from the State University of Bahia (UNEB). She has a degree in pedagogy from the State University of Feira de Santana (UEFS) and a master degree in special education (UEFS). Jaciete is currently a professor at the Department of Education at UNEB (Campus I/ Salvador-Bahia). She is also a professor at the graduate program in education and contemporaneity (UNEB) and the Special Education Center of Bahia.

Jenifer Satie Vaz Ogasawara, Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaneidade, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, Brazil

Jenifer Satie Vaz Ogasawara is a PhD student in the postgraduate program in education and contemporary at the State University of Bahia (UNEB). She holds a master degree in education and contemporaneity from the same university. Jenifer has a degree in psychology from the University of Salvador (Unifacs) and in pedagogy from UNEB. She currently works as an elementary school teacher in Salvador.

References

Adorno, T. W. (1995). Educação e emancipação (W. L. Maar, Trad.). Paz e Terra. (Trabalho original publicado em 1970)

Adorno, T. W. (2010). Teoria da semiformação (N. Ramos-de-Oliveira, Trad.). In B. Pucci, A. A. S. Zuin, & L. A. C. N. Lastória (Eds.), Teoria crítica e inconformismo: Novas perspectivas de pesquisa (pp. 8–44). Autores Associados. (Trabalho original publicado em 1972)

Ainscow, M. (2009). Tornar a educação inclusiva: Como esta tarefa deve ser conceituda? In O. Fávero, F. Windyz, T. Irealand, & D. Barreiros (Eds.), Tornar a educação inclusiva (pp. 11–23). UNESCO.

Bueno, J. G. S. (2008). As políticas de inclusão escolar: Uma prerrogativa da educação especial? In J. G. S. Bueno, G. M. L Mendes, & R. A. dos Santos (Eds.), Deficiência e escolarização: Novas perspectivas de análises (pp. 43–63). Junqueira&Marin.

Calvino, I. (2007). Por que ler os clássicos (N. Moulin, Trad.). Companhia das Letras. (Trabalho original publicado em 1991)

Crochick, J. L. (2011). Preconceito e inclusão. WebMosaica Magazine, 3(1), 32–42. https://seer.ufrgs.br/webmosaica/article/view/22359

Crochick, J. L., Costa, V. A., & Faria, D. F. (2020). Contradições e limites das políticas públicas de educação inclusiva no Brasil. Educação: Teoria e Prática, 30(63). https://doi.org/10.18675/1981-8106.v30.n.63.s14628

Crochick, J. L. Kohatsu, L. N., Dias, M. A. L., Freller, C. C., & Casco, R. (2013). Inclusão e discriminação na educação escolar. Alínea.

Declaração de Salamanca: Sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais, 10 de junho, 1994, http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf

Declaração Mundial Sobre Educação Para Todos, 5–9 de março, 1990, https://www.unicef.org/brazil/declaracao-mundial-sobre-educacao-para-todos-conferencia-de-jomtien-1990

Declaração Universal dos Direitos Humanos, 10 de dezembro, 1948, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139423

Decreto nº 6.949, de 25 de agosto de 2009 (2009). http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm

Decreto nº 3.956, de 8 de outubro de 2001 (2001). http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/2001/d3956.htm

Dutra, C. P., Griboski, C. M., Alves, D. de O., & Barbosa, K. A. M. (2008). Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf

Gil, G. (1976). Queremos saber [Música]. In O viramundo, vol 2. PolyGram.

Horkheimer, M., & Adorno, T. W. (1973). Temas básicos da sociologia (Á. Cabral, Trad.). Cultrix. (Trabalho original publicado em 1956)

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2010). Censo escolar 2010: Visão geral dos principais resultados. Ministério da Educação. https://download.inep.gov.br/download/censo/2010/apresentacao_divulgacao_censo_2010.pdf

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2021). Censo da educação básica 2020: Resumo técnico. Ministério da Educação. https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2020.pdf

Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015 (2015). http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm

Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (1996). http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Martins, J. de S. (1997). Exclusão social e a nova desigualdade. Paulus.

Mittler, P. (2003). Educação inclusiva: Contextos sociais (W. B. Ferreira, Trad.). Artmed. (Trabalho original publicado em 2000)

Pacheco, J., Eggertsdóttir, R., & Marinósson, G. L. (2007). Caminhos para a inclusão: Um guia para o aprimoramento da equipe docente. Artmed.

Rodríguez, L. M. (2012). El panorama latino-americano de las prácticas inclusivas. In Z. J. Cúpich, S. L. V. López, & L. M. Rodríguez (Eds.), Sujeto, educación especial e integración (Vol. VIII, pp. 67–91). Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica; Universidad Nacional Autónoma de México.

Silva, A. M. M. (2015). A formação docente na perspectiva da educação inclusiva e a relação com os direitos humanos. In V. A. da Costa & A. M. M. Silva (Eds.), Educação inclusiva e direitos humanos: Perspectivas contemporâneas (pp. 91–116). Cortez Editora.

Siqueira, B. A. (2008). Inclusão de crianças deficientes mentais no ensino regular: Limites e possibilidades de participação em sala de aula. In J. G. S. Bueno, G. M. L. Mendes, & R. A. dos Santos, (Eds.). Deficiência e escolarização: Novas perspectivas de análises (pp. 301–347). Junqueira&Marin.

Veloso, C. (1986). Dom de iludir [Música]. In Totalmente demais. PolyGram.

Published

2021-12-22

How to Cite

Santos, J. B. dos, & Ogasawara, J. S. V. (2021). Inclusive Education in Contemporaneity in the Light of the Critical Theory of Society. Lusophone Journal of Cultural Studies, 8(2), 63–78. https://doi.org/10.21814/rlec.3528